Dette er «Reach Remote 1»

Reach Remote har sine røtter i forskningsprosjektet ROV Revolution fra 2019. Bare fem år senere er både hun og hennes søsterskip på vannet. Og snart vil de være i drift.

Publisert

Planlagt for utrulling i 2024 under norsk flagg, er fartøyet klart til å revolusjonere offshore undervannsoperasjoner, i tråd med bærekraftsinitiativ. 

Reach Remote tilbyr sikre, miljøvennlige og kostnadseffektive løsninger for globale undervannsinspeksjoner, -undersøkelser og -intervensjonstjenester. Dette banebrytende prosjektet integrerer ubemannede overflatefartøy (USV) med fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV), og baner vei for fremskritt innen fjernstyrt maritim teknologi, som markerer en betydelig milepæl i globale maritime operasjoner.

«Reach Remote 1» vil være ubemannet fra første dag og utstyrt for å operere fra et fjernstyringssenter (ROC).

USV-en vil være utstyrt med toppmoderne systemer for å muliggjøre fjernstyrte operasjoner, og dekke kravene fra alle interessenter som myndigheter, kunder og klasse. Flere kommunikasjonssystemer er integrert i designet, som VSAT, 5G, Iridium, Ceragon Pointlink og Starlink.

Nøkkelfunksjoner inkluderer:

  • Optimalisert for lavt energiforbruk
  • Designet med DP2-prinsipper
  • Elektrisk arbeidsklasse ROV ombord
  • Skrogmonterte undersøkelsessensorer
  • Cybersikkerhetsplan
  • Seilingstid på 30 dager
  • Ingen personell kreves offshore

– Vi er i en bransje som er utsatt for hard konkurranse. Og for å overleve i denne virksomheten må du alltid ha noe du jobber med som vil føre deg videre. Så å jobbe med ny teknologi er noe Reach Subsea ble grunnlagt for,» sier Bjørg Mathisen Døving, visepresident i Reach Remote.

– Som ingeniør er det gøy å se at det du jobber med i disse forskningsprosjektene virkelig materialiserer seg. Så det er utrolig gøy at noe som begynner som en spennende idé og et forskningssamarbeid på tvers av ulike aktører, både i industrien, men også med akademia, nå faktisk blir levert,» sier senior prosjektleder i Kongsberg, Marthe Sand Kristoffersen.

Fartøyet har kapasitet til å utføre undersøkelser og undersjøiske undersøkelser ned til en vanndybde på 500 meter ved bruk av det skrogmonterte utstyret. Ved å bruke EM2040 i dobbel konfigurasjon muliggjøres overlegen bredde og dataoppløsningsforhold.

ZEEROV arbeidsklasse muliggjør ytterligere USV-en som en datainnsamlingsplattform. ZEEROV vil ha et akustisk støttet treghetsnavigasjonssystem for å forbedre HiPAP 502-posisjoneringen. ZEEROV vil være i stand til å tilby høyoppløselig geofysisk undersøkelseskapasitet inkludert gradiometri, visuelle og akustiske rørledningsundersøkelser, generell visuell og fotogrammetri inspeksjonsundersøkelser.

Undersøkelsesoperasjonene vil bli overvåket fra undersøkelsessenteret, og nært sanntidsdataopptaksresultater vil kontinuerlig bli levert for kvalitetskontroll og gjort tilgjengelig for operatører i en visualisert løsning.

Dette systemet forbedrer ikke bare ROV-ens kraft, men også dens manøvrerbarhet, alt innenfor en størrelse som kan sammenliknes med den vellykkede Supporter ROV. Designet med hovedfokus på pålitelighet og fleksibilitet, sikrer ZEEROV forlenget nedsenking og sømløs fjernstyring fra land, noe som gjør det til en nøkkelkomponent for langsiktig operasjonell suksess.

Forfinet gjennom mange års operasjonell erfaring og praktisk utvikling av Kystdesign, har ZEEROV avansert teknologi. Dens avanserte kontrollsystem er utstyrt med forskjellige autofunksjoner, inkludert AutoPOS og AutoTRACK-funksjonalitet, som muliggjør effektiv over-horisonten-kontroll fra et fjernstyringssenter på land.

Hoveddimensjoner:

  • Lengde: 23,90 m
  • Bredde: 8,00 m
  • Dyptgående: 5,5 m maks dyptgående
  • Dødvekt: 105 MT (med åpen moonpool)
  • Bruttotonnasje: 230
  • LSW: 265 MT

Utstyr:

  • Kraft, fremdrift og thrustere: Azimutthrustere 2 x 350 kW-ZF ATL 4014 WM-FP
  • Hovedmotorer: 2 x Volvo Penta D13-600 MH
  • Motortype: Variabel hastighet gen sett
  • Motorkraft: 2 x 441 kW
  • Generatorer: 2 x 385 kW
  • Batterikapasitet: 2 x 369 kWh

Referansesystem:

  • SpotTrack, Dual Seapath380, DPSi4
  • Undervannsposisjonering: HPR HiPAP 502
  • Skrogmonterte sensorer: Flerstråle-ekkolodd (DH EM2040),
  • Undervannsprofilering: (TOPAS PS 120)
  • Kommunikasjon: VSAT, Ceragon Pointlink, Dual

Klasse:

  • DNV +1A (kun skrog), Batteri (Kraft), Resirkulerbar, ER (SCR)

Løfteutstyr:

  • LARS 8,6 MT SWL gjennom LARS vinsj

ROV-system:

  • Produsent: Kystdesign
  • Modell: ZEEROV
  • Dimensjoner: 2500 x 1700 x 1650 mm (LWH)
  • Kraft: 115 kW elektrisk fremdrift med valgfri HPU for manipulatorer
  • Umbilical: 1065 m
  • TMS: Kystdesign
  • Tether: 330 m
  • L & R-begrensning: 3,0 m Hs
  • Dypdeklassifisering: 2000 m
  • Serviceintervall: 30 dager