I dag er Walterfang Technician i selskapet Massterly, som er et samarbeid mellom Wilhelmsen og Kongsberg.

Planen var å bli blikkenslager – nå skal han styre «Reach Remote 1»

Trygve Mathias Walterfang (27) ble tilbudt plass om bord på skoleskipet «Sjøkurs» (nå «Lofoten»). Det endret fremtidsplanene hans. 

Publisert

– Jeg har nylig flyttet til Åsgårdstrand i Horten på grunn av jobb, og på fritiden driver jeg med seiling og fotografi, forteller Trygve Mathias Walterfang (27). 

Han har vokst opp i den gamle sjøfartsbyen Arendal, og ble dermed godt kjent med livet til havs allerede som ung: 

– Jeg har vokst opp med båtturer om sommeren, og har en del familie «med saltvann i årene», forteller han. 

Skulle bli blikkenslager 

Men, planen var egentlig ikke et liv til havs: 

– Jeg skulle egentlig bli blikkenslager, men da jeg gikk TIP på VG1 ble jeg tilbudt plass om bord på skoleskipet «Sjøkurs», nå «Lofoten». Jeg takket ja ettersom jeg så på det som en spennende og unik mulighet – og det angrer jeg overhodet ikke på! 

Etter det første året med tokt og arbeid på dekk og i maskinrommet, ble Walterfang bitt av basillen: 

– Jeg søkte meg tilbake for å ta VG2 Maritime Fag med fordypning i maskin, og etter nok et lærerikt og interessant år gikk jeg om bord på MPOSV-fartøyet «Fugro Saltire» som motormannslærling. 

Maskinoffiser 

To spennende år med arbeid i både Norge, England, Skottland og Tyskland ble avsluttet med bestått fagprøve. 

Trygve Mathias Walterfang på sommerjobb om bord på «Henrik Ibsen» i Telemarkskanalen.

– Etter dette gikk veien videre til ett år i førstegangstjenesten i Marinen. Her startet jeg på Kongeskipet «Norge», men det var ikke det helt store for meg. Jeg skiftet tjenestested og endte opp på Havnekontoret ved Haakonsvern; her arbeidet jeg hovedsakelig med alle «småbåtene» på hele Haakonsvern og seks større fartøy som var delt mellom taubåter, skoleskip for Marinen, dykkerskip og museumsskip, forteller Walterfang. 

Etter førstegangstjenesten søkte han seg inn på Fagskolen i Agder, og tok videreutdannelse for å kunne bli maskinoffiser. Mellom årene på fagskolen var han kadett på olje- og kjemikalietankskip, og trivdes godt med det. 

– Etter fagskolen gikk jeg videre som kadett på accomandation-skipet «Edda Fides», og kunne etter seks måneder der si meg fornøyd med mitt første maskinoffiser-sertifikat. 

Ungt og kreativt miljø 

I dag er Walterfang Technician i selskapet Massterly, som er et samarbeid mellom Wilhelmsen og Kongsberg. 

– Som Technician opererer jeg det tekniske på autonome skip fra et Remote Control Center. For øyeblikket har jeg mest med skipene til Reach Remote å gjøre, og har dermed ingen fastsatt turnus ennå; det blir mer som en vanlig åtte til 16-jobb, ettersom skipene fremdeles er under bygging. Ved anledning har jeg også vikariert på de andre skipene våre, som «Yara Birkeland» og Asko sine sjødroner, «Marit» og «Therese», forteller han. 

Og miljøet, det setter han høyt: 

– Det er et ungt og kreativt miljø som tenker utenfor boksen. Vi utfordrer hverandres tanker, forslag og fremgangsmåter. Det beste med jobben min er variasjonene og utfordringene vi står overfor ved å jobbe ut ifra et regelverk som ikke finnes ennå. Hele tankegangen må vris om da man ikke «bare» kan gå og skifte det filteret eller utføre andre «enkle» oppgaver som man ofte gjør på et konvensjonelt skip. 

– Gøy med nominasjon

Det at «Reach Remote 1» ble nominert til årets Ship of the Year, er selvfølgelig stor stas: 

– Det er jo utrolig spennende å få være med på å bygge fartøyet, og etter hvert få drifte og operere det! Enda gøyere er det å se avstemningen på siden; det er tydelig at det ligger ganske så godt an hos publikum, i alle fall! sier Walterfang om nominasjonen. 

Det er og har vært utvilsomt krevende å arbeide med noe så banebrytende som et helt nytt konsept, men det Walterfang beskriver som det mest utfordrende – er også noe av det beste: 

– Jeg skal ikke legge skjul på at det er utrolig spennende å være med å være med på «begynnelsen» av noe helt nytt. Vi jobber som sagt med noe det ikke finnes et regelverk for ennå, og prosessen med å vri om tankegangen vår og komme med det som kan virke som helt vanvittige forslag som man ikke før har hørt om, er ikke det enkleste mindsettet å komme inn i. Men, det er en utrolig spennende utfordring! 

Hva fremtiden vil bringe, vites av ingen. 

– Jeg har ingen spesifikke planer for fremtiden min når det kommer til det yrkesmessige. Jeg trives veldig godt i den stillingen jeg har i dag, men hvem vet? 

Walterfang angrer overhodet ikke på valget om å gå om bord på skoleskipet «Sjøkurs» - selv om det endret hans egen kurs i livet.