ZEEROV ROV hende over testbassenget.

«Reach Remote» er utstyrt med to toppmoderne ROV-er

Kystdesign AS har stått for utvikling, design og produksjon av Reach Subseas helelektriske ROV’er. – Det er et av de største utviklingsprosjektene vi har hatt så langt, forteller COO Åge Holsbrekken.

Kystdesign startet opprinnelig opp som et enkeltpersonforetak innenfor konsulentvirksomhet i 1997. I 1999 gikk ytterligere tre personer inn i selskapet, som da ble omgjort til leverandør for subsea-utstyr. 

– Siden den gang har det gått i ROV, som er hovedproduktet vårt, men også verktøy til ROV, ulike komponentleveranser og så videre. Det har gått slag i slag fra den gangen det var et ingeniørselskap, som nå sakte, men sikkert har bygget seg opp til å også inkludere produksjon innen alle aktuelle fagområder, forklarer CCO i Kystdesign, Åge Holsbrekken, for Skipsrevyen. 

ROV’ene som nå er offisielt overlevert til Reach Subsea skal – som skipene selv – fjernstyres fra land. 

– Det er noe vi har god erfaring med fra før, så det er et fortrinn for kundene våre for å kunne velge oss. Vi leverte den første ROV’en vår tilbake i 2002, og selv den var tilrettelagt for fjernstyring fra land – slik alle våre ROV’er er, forteller Holsbrekken. 

Det største utviklingsprosjektet 

– To fulle ROV-systemer skal om bord i disse skipene. Det er et av de største utviklingsprosjektene vi har hatt så langt i Kystdesign, forteller Holsbrekken. 

Kystdesign har lenge sett det ligge i kortene at helelektriske ROV’er skulle innta markedet, men de har vært tydelige på at selv om flere selskap har utviklet elektriske systemer innenfor ROV tidligere, så har ikke tiden vært helt moden før de seneste årene. 

– Vi visste jo at flere hadde gjort det før oss, men vi har bevisst valgt å være tilbakeholdende. Vi besluttet oss for å starte utviklingen av helelektriske ROV’er i 2020, før vi hadde signert noen kontrakter på leveranser. Først da følte vi at tiden og teknologien var moden for det spranget, og vi utviklet elmotoren som skulle drive thrustere. Vi hadde da sett mye på elbil-industrien og videreutviklet oss til å kunne bygge på ny teknologi fra den industrien rettet inn mot det vi driver med, og tiden var omsider moden. Da vi signerte kontrakten med Reach Subsea i januar 2022 akselererte vi opp arbeidet vårt og videreutviklet det vi allerede var godt i gang med. 

For ferden inn mot det grønne skiftet vil helelektriske ROV’er kunne ha stor betydning: 

– Miljørisikoen med hydraulikkmotorer er at hydraulikkoljen er satt under høyt trykk. Opplever man da et brudd på en slange under operasjon, vil man få utslipp av 100 liter olje i løpet av to sekunder. Siden elektromotorer og koblingsbokser også må være oljefylt, har man like mye olje i helelektriske systemer, men her er det snakk om lavtrykkssystemer, og dermed blir konsekvensene av en eventuell lekkasje langt mindre. Utover dette med reduserte utslipp ser vi også store fordeler med økt ytelse, bedre reguleringsmuligheter og økt driftssikkerhet på disse helelektriske systemene, forklarer Holsbrekken.

Nøkkelpersonene i ZEEROV-prosjektet. Fra venstre: Åge Holsbrekken, CCO, Knut Ståle Storesund, ingeniørsjef elektronikk og kontrollsystem, Tore Kallevik, sjefsingeniør elektronikk, og Frode Rabben, teknisk sjef.

Første i verden 

Da Kystdesign først begynte arbeidet, hadde Reach Subsea en nokså mager liste over krav som måtte oppfylles. Resten av veien mot ferdig produkt var opp til Kystdesign.

– ROV’ene skulle ha cirka 150 hestekrefter, cirka samme dimensjoner som vår Supporter ROV i vårt sortiment, cirka samme thrusterkraft, og ikke minst skulle vi lage en farkost som kunne operere kontinuerlig i 30 dager uten tilsyn. Vi bestemte oss tidlig for ikke å ta noen snarveier i dette prosjektet. ROV’en skulle utvikles med det beste innen elektromotor teknologi med høy fokus på ytelse, brukervennlighet og driftssikkerhet. I Kystdesign har vi en visjon om å være ledende innen ROV-teknologi, noe dette prosjektet viser seg å bekrefte, sier Holsbrekken. 

– Det er uten tvil et ganske spenstig prosjekt, det Reach Subsea gjør. De er de første i verden til å operere et komplett arbeids ROV system fra en helt ubemannet båt, noe som er ganske oppsiktsvekkende.

ROV’ene kan operere ned til 2000m havdyp og leveres med TMS (Tether Management System) som skal sørge for at ROV’en får lettere kabelvekt, samt blir enklere å manøvrere. 

– Et ROV-system med TMS veier over seks tonn i luft og ca. 1,5 tonn i sjøvann. Det blir en stor og kraftfull utstyrspakke for en forholdsvis liten båt, noe som gir store besparelser for kunden, sier Holsbrekken. 

Overlevert for testing 

De to ROV’ene ble overlevert til Reach Subsea etter godkjent «factory acceptance test» like før sommerferien, i juni. 

Åge Holsbrekken, CCO i Kystdesign.

– Når kunden er fornøyd med testen vi gjør, signerer vi papirene som sier at systemet oppfyller kravene i kontrakten – og ROV’ene er overlevert. I denne fasen er det videre prosjekttilpasninger som står på agendaen, hvor det blant annet skal testes med en gravitasjonssenor som Reach Subsea har i sin portefølje. Nå er det aller siste innspurt med forberedelser, forteller Holsbrekken. 

I 2016 flyttet Kystdesign til nye, spesialbygde lokaler med eget testbasseng. 

– Før den tid testet vi alle systemene våre i havet. Det var ikke alltid like kjekt midtvinters, kan man si, legger Holsbrekken til med en latter. 

Testfasilitetene ved Kystdesign er nå blant de beste man kan oppdrive, med 10 meter dypt basseng med observasjonsvindu på fem meter dybde, som gjør at man kan følge godt med fra alle vinkler. 

– Vi er veldig fornøyd med det lokalet vi har nå, og mulighetene som bassenget gir oss, forteller han. 

Sterk vekst 

Kystdesign har sitt hovedkontor inklusiv alle sine produksjonsfasiliteter i Aksdal Næringspark i Tysvær kommune, like utenfor Haugesund. I dag består selskapet av 60 ansatte. 

Regnskapet for 2023 viser at selskapet omsatte for nærmere 260,3 millioner kroner, og endte året med et totalresultat på 20,9 millioner kroner. Resultatet hadde doblet seg sammenlignet med året før, og omsetningen steg med over 45 prosent. 

– Det har vært en god vekst. Særlig de to siste årene har vi vokst masse, forteller Holsbrekken. 

Selskapet opplevde en «dupp» rundt oljekrisen i 2015/2016. Den gangen var det forventet en stigning fra 2020 – men så kom pandemien. 

– Vi klarte oss egentlig greit gjennom det hele, ettersom vi fikk en fot innenfor både havforskning og fiskeoppdrett. For havforskningen utviklet vi en ROV som kan operere ned til 6000m dyp. For fiskeoppdrett utviklet vi en ROV som vasker oppdrettsmerder, en ROV vi nå har levert nærmere 100 stykker av så langt, og som er den ROV modellen vi har levert desidert flest av, forteller Holsbrekken. 

ZEEROV i bassenget. Bildet er tatt gjennom observasjonsvinduet på fem meters dyp.