"Reach Remote 1"

Juryens begrunnelse

For 27. gang deler Skipsrevyen ut prisen Ship of The Year.

Publisert

Igjen vil Skipsrevyens lesere og jury hedre et rederi, et verft og design for å sette ny en standard i det grønne skiftet. Måten å tenke helhetlig og nytt fører til at dette fartøyet reduserer utslippene betydelig sammenlignet med andre fartøy som gjør samme jobben. Og rederiet planlegger langt flere av samme type, hvor søsterskipet er like rundt hjørnet. 

Ship of the Year 2024 går til et fartøy som ikke bare byr på mange tekniske nyvinninger, men som på mange måter setter en ny standard i sin klasse. 

Noen fakta om årets vinner:

  • Sammenlignet med tilsvarende fartøy reduseres CO2-utslippene med over 90%

  • Har hybrid fremdrift

  • Har en operasjonslengde på over 30 dager 

  • Beviser uttrykket: Størrelse er ikke alt 

Planlagt satt i drift i løpet av 2024 med norsk flagg er fartøyet klar til å revolusjonere offshore undervannsoperasjoner, i tråd med bærekraftsinitiativer. Reach Remote tilbyr sikre, miljøvennlige og kostnadseffektive løsninger for global subsea inspeksjon, undersøkelse og intervensjonstjenester. 

Dette banebrytende prosjektet integrerer USV med ROV, og baner vei for fremskritt innen fjerntliggende maritime teknologier og markerer en betydelig milepæl i globale maritime operasjoner.

Reach Remote USV vil være ubemmanet fra dag en og utstyrt for å operere fra et Remote-Operations Control Center (ROC) som driftes av Massterly.

Fartøyet vil være utstyrt med state-of-the-art systemer for å muliggjøre fjernoperasjoner, som dekker krav fra alle interessenter som regulatorer, klienter og klasse. Flere kommunikasjonssystemer er integrert i designet, slik som VSAT, 5G, Iridium, Ceragon Pointlink og Starlink.

Juryen i Skipsrevyens Ship of the Year tildeler årets pris til «Reach Remote 1». 

  • Gratulerer til Reach Subsea for visjoner og fremtidsrettet arbeid med prosjektet.
  • Gratulerer til Kongsberg Maritime som har designet og hatt prosjektledelse på «Reach Remote 1» 
  • Gratulerer til Trosvik Maritime som vinner prisen på aller første forsøk. 
From left: Helge Martin Markussen, juryleder og redaktør i Skipsrevyen, Sverre Steen, instituttleder ved Institutt for Marin Teknikk ved NTNU i Trondheim og Hans Jørgen Rambech, seniorrådgiver ved Sintef Ocean i Trondheim