Bjørnar Hatløy

- Jeg har gjort mye rart, men dette er nok noe av det mest ekstreme

Ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions, Bjørnar Leonard Hatløy, har mer eller mindre bodd i prosjektet med «Ecofive» i nærmere fem år. - Jeg er nok mildt sagt veldig engasjert! Det hele startet med en mer grunnleggende kunnskapsbase innenfor fiskeri, så vi har alle lært utrolig mye takket være Bluewild og den flinke gjengen der, sier han.

- Dette er nok kanskje et av de prosjektene jeg har hatt sterkest tilknytning til, sier ledende skipsdesigner i Ulstein Design & Solutions, Bjørnar Leonard Hatløy til Skipsrevyen.

Han har vært med på prosjektet med «Ecofive» fra starten av, og legger ikke skjul på at det har vært en lang - men utrolig spennende - reise fra idéfase til det som nå er siste innspurt.

- Jeg har gjort mye rart, men dette er nok noe av det mest ekstreme, sier han og ler.

Står respekt av det

- Det var veldig, veldig kjekt å høre at «Ecofive» ble kåret til vinneren av årets Ship of the Year. Det at det er så mye nytt på en gang og det at noen tør å satse så hardt på nyvinning, det står det stor respekt av, sier han.

Han trekker frem at det at både bankene og virkemiddelapparatet har vært så på ballen og like klar for å satse som det rederiet og samarbeidspartnere har vært, har vært avgjørende for at prosjektet skulle kunne realiseres:

- Det er veldig spennende at de involverer seg i slike prosjekt, det er viktig at både virkemiddelapparatene og bankene er der det skjer og ser det som utvikles lokalt, slik at de kan være med på slike innovative prosjekt. Det er helt avgjørende for å kunne ta et så stort sprang fremover som det «Ecofive» er.

Brikkene falt på plass

Vi skal en god stund tilbake i tid for å se nærmere på det første møtet mellom reder Tore Roaldsnes og designmiljøet i Ulstein Design & Solutions.

- Da begynte tanken om det som skulle bli det neste store spranget innenfor fiskeri. Vi syns jo at det var veldig spennende helt fra start, og mye med det å ta innovative beslutninger og ikke minst det store samarbeidet mellom de ulike bedriftene er noe vi har mange tiårs erfaring med fra særlig offshoremarkedet.

Prosjektet startet for Ulstein med en drøyt seks måneder lang analyseprosess der Ulstein sammen med reder så på hvor skoen trykker og hva behovet ville være. I denne analyseprosessen så Ulstein på driftsprofiler sammen med tilgjengelig data ombord. Det ble også gjort feltstudier, operasjons- og teknologistudier som bidro i å sette sammen krav og prioriteringer for fartøyet.

- Etter denne prosessen begynte vi å jobbe frem først ett konsept og deretter ett til. Tiden gikk og tanken fikk modnes litt. Deretter gikk vi dypere inn i operasjonen med teknologi og det som fantes av underleverandører, for så å stadig trekke inn flere deler av bredden i organisasjonen vår, sier Hatløy.

Foto fra kontraktssignering, fra venstre: Adm.dir Runar Muren i Ulstein Design & Solutions, Endre Matre (Leder teknisk og nybygg) i Westcon, adm.dir Tore Roaldsnes i Bluewild, prosjektleder Geir Heggen i Westcon og salgssjef Lars Ståle Skoge i Ulstein Design & Solutions. Foto: Ulstein Group

- Deretter gikk veien videre mot å arbeide prosjektert inn til virkemiddelapparatet for å se hva vi kunne få til med tanke på risikoavlastning; det er jo utrolig mye nytt her. Tore Roaldsnes ville ta et stort sprang; han ønsket ikke å prøve ut enkeltelementer. Hans visjon var hele tiden å ha med seg de elementene som ville forme fremtidens bærekraftige fiskeri gjennom hele verdikjeden, fra fiskeriforvaltning til sluttkunder over hele verden. Brikkene falt etter hvert på plass, og vi fikk komme så langt at vi kom i gang med et verft og nå til den fasen vi er i nå, med detaljutvikling og det videre arbeidet med bygging og ferdigstillelse ved Westcon i Ølen.

Konkurrerende virksomheter i samarbeid

- Det er utrolig mange delsystemer som skal passe sammen. Det krever at konkurrerende virksomheter samarbeider for totalsystemet, noe vi er vant med fra offshoresiden, men som kanskje er relativt mer sjelden innenfor fiskeri, forteller Hatløy.

I prosjektet har det blitt tatt med erfaringer fra hele industrien - ikke bare fra fiskeri, men fra hele matindustrien totalt sett.

- Det har også vært et veldig stort fokus på energiøkonomisering; hvordan vi skulle få dette til å bli et godt prosjekt for miljøet og få en bedre driftsøkonomi. Det var litt i den enden vi begynte; rederiet så at prisene på drivstoff ville øke og forbli vedvarende høye, så det var viktig å bygge et maskineri og fremdriftssystem som skulle passe mest og best mulig til dette fartøyet. Fartøyet har to store saktegående propeller i rordyse og kan opereres både dieselelektrisk og dieselmekanisk, og veksle mellom de under drift.

Stor batteripakke

I fartøyet kommer det et nokså stort batteripakkesystem, der systemet er levert av Ulstein Power & Control, mens selve batteriet er levert av Corvus.

- Når fartøyet har overskuddsenergi og ikke har noe å bruke energien til, kan den brukes til å lade opp batteriet og hente det ut igjen når maskineriet blir hardt belastet. For å sikre den fleksibiliteten der det verken skal være tomt eller for fullt, landet vi på å gå inn med en veldig stor batteripakke. Om det er nødvendig eller om fartøyet kunne ha klart seg med en mindre batteripakke gjenstår å se; vi må prøve for å lære, forklarer Hatløy.

Batteripakken er på nesten 1200 kWh og er designet med et styrings- og kontrollsystem som kontinuerlig kan ta imot og levere energi mellom begge framdriftssystem og alle forbrukere om bord fordelt på to tavledeler fra et felles stort energilager, batterier.

Systemet vil operere både når fartøyet går elektrisk og dieselmekanisk. Her er også landstrøm etter den nye havnestandarden med stor kapasitet, og i havn kan kan fartøyet ligge på batteri i perioder der dette er formålstjenlig, helt støy og utslippsfritt.

- Dette er et stort og fleksibelt system som også har vært en nyutvikling for oss. Det vil igjen ha et mye bredere nedslagsfelt i andre deler av skipsindustrien fremover, sier Hatløy.

Daglig leder Runar Muren i Ulstein Design & Solutions (t.v) sammen med administrerende direktør i Tore Roaldsnes

Det beste skal også være det enkleste

Alle nyvinningene på båten er delsystem som har blitt utviklet og satt sammen; det gjelder alt fra håndtering på dekk, håndtering av trålen og fangsten om bord i båten som er patentbeskyttet, hvordan ta best mulig vare på fangsten, fabrikken, energigjenvinningssystemenet, fremdriftssystem, energilagringssystemet på batteripakken og CO2 som frysemedie.

- Jeg tror denne båten vil få det største frysesystemet på ren CO2 som er å finne til sjøs.

En grunntanke gjennom prosjektet har vært at det beste skal også være det enkleste.

- Bak det hele er et kontrollsystem bak fremdriftssystemet, som skal gjøre alt om bord i fartøyet brukervennlig. Det skal være den mest økonomiske og ressursforvaltende båten! Det som utnytter fartøyet på best mulig måte, skal også være det som til enhver tid er den enkleste løsningen å velge. Mannskapet om bord skal alltid ha forståelse for hva båten gjør; det er ingen som skal lure på hva som skjer hvis man trykker på den eller den knappen, sier Hatløy med et smil.

Det vil bli annerledes

Selv med et brukervennlig system med “enklest mulig, alltid” som utgangspunkt, er det ikke til å unngå at det også vil være noe helt nytt.

- Det blir litt annerledes enn det vi kanskje er vant med fra før. Da må vi også skape et system som ser litt annerledes ut, og jobbe på en litt annen måte for å utnytte mulighetene. Ettersom båten bruker to propeller og rordyse, vil den manøvreringsmessig også oppføre seg på en annen måte enn andre fartøy; den responderer på en annen måte, og man må bruke den på en annen måte som blir mer effektiv om du bruker det riktig - men kanskje mindre effektivt om du bruker det feil. Da må systemene være enkle å forstå for skipperen som skal manøvrere fartøyet.

- Tanken er at det skal bli en “eureka-opplevelse” for skipper og mannskap! Det har vært et viktig fokus i designprosessen og nå også i sluttgjennomføringen i byggingen for å ta vare på den filosofien. Vi skal ikke snuble på den siste hekken her, legger han til.

Vil bli som et laboratorium

Hatløy gleder seg stort til å se «Ecofive» i drift, og se på alle løsningene som skal fungere sammen - og ikke minst se hvordan folk bruker dem.

- Det er mye her som blir som et havlaboratorium for ny teknologi, og nye måter å gjøre ting på. Vi serverer masse muligheter på et fat her! Det at båten blir realisert med alt dette her sier litt om troen vi alle har på at det også skal fungere, men det er som nevnt mye nytt og mye som skal læres ved prøving og feiling. Det er mange ting denne båten blir et laboratorium for å finne svarene på det vi tror på. Det er et hav av muligheter om bord, og man er ikke låst til å gjøre ting på én bestemt måte. Det skal være fleksibilitet i alle ledd vi kan ha fleksibilitet i for å finne det endelige svaret når fartøyet settes i bruk.