Erik Leenders er senior skipsdesigner i Kongsberg Maritime.

– En stor ære, samtidig et stort ansvar

Erik Leenders er senior skipsdesigner i Kongsberg Maritime og har vært med på eventyret med «Reach Remote» fra den spede begynnelsen.

Publisert

Han startet sin karriere som designer i det som tidligere var Rolls-Royce Marine i 2009, etter å ha arbeidet ett år i propulsjonsavdelingen i samme selskap siden han kom til Norge fra Nederland i 2007. I Nederland arbeidet han i 12 år ved Damen Shipyards i research- og designavdelingene, hvor han stort sett jobbet med mindre arbeidsbåter. 

– I Kongsberg har jeg jobbet med offshorefartøy, men også mye med forskningsskip, fjernstyrte skip og alternativt drivstoff, forteller han til Skipsrevyen. 

Med fra start

Den seneste tiden har arbeidsdagen i stor grad bestått av arbeidet med «Reach Remote». 

– I «Reach Remote»-prosjektet, som er mye mer enn «bare» en båt, har jeg ansvar for skipsdesign, men jeg har vært med fra starten med å sette opp Concept of Operation og filosofidokumentene og det å formgi prosjektet sammen med en systemarkitekt. Ikke minst har jeg deltatt mye i dialogen med Reach Remote som hjalp oss med videreutvikling av vårt konsept, forteller han. 

Leenders var også involvert i forløperen til Reach Remote-prosjektet; ROVrevolution, som var et samarbeid mellom Kongsberg, Sintef, NTNU og en kommersiell operatør som endte med å bli Reach Remote til slutt. 

Liten, men kompleks 

Skipsdesigneren beskriver «Reach Remote» som en liten, men kompleks, båt. 

– Prosjektet er også langt unna det å «bare» være en båt; det er et større system bestående av en – for nå – liten flåte av to fartøy, et kommunikasjonssystem og et Remote Operation Center. Ellers er det en liten båt med et stort hull i midten, som skal kunne jobbe 30 dager uten folk om bord. Fartøyet kan kanskje best beskrives som et flytende kraft- og kommunikasjonssentral til en ROV.

Det at det ikke finnes gode og klare regler ennå og at de involverte selv måtte finne veien fremover sammen med DNV og Sjøfartsdirektoratet, beskriver han som utfordrende, men interessant. 

– Prosjektet startet midt i pandemien, og prosjektteamet møttes ikke fysisk før etter ett og et halvt år. Det var litt utfordrende i starten, men det gikk egentlig ganske greit det også, sier Leenders. 

Det største teamet 

Det å jobbe på tvers av hele Kongsberg Maritime og utvikle og integrere helt nye produkter, har vært noe av det mest spennende og interessante med hele prosjektet, ifølge Leenders. 

– Det er det desidert største teamet jeg har jobbet med, og foruten skipsdesign inkluderer også avdelingene våre innenfor automasjon, kommunikasjon, cyber security, situational awareness, elektro, remote operation center, simulering, undervannssensorer, dekksmaskineri … Også videre. 

Stor ære, og stort ansvar 

Da det ble kjent at nettopp «Reach Remote» stakk av med prisen Ship of the Year 2024, satt Leenders med blandede følelser: 

– Det er en stor ære, men samtidig også et stort ansvar. Mange av de skipene som har vunnet tidligere har hatt utfordringer i etterkant, men det er kanskje nettopp derfor de vinner? Vinneren bør jo være banebrytende og «on the edge», avslutter Leenders.